Loading

Vision

The Greater Amman Municipality (GAM) has initiated the development of an integrated and modern transportation/traffic network to meet the needs of Amman's residents and its visitors. The network had to be customized for the unique economic, social, and topographic nature of the city. The new network, with the BRT as a crucial component, will not only ensure the sustainability of the city, but also its growth and prosperity, and it can very well fulfill the vision of an organized, modern and viable city.

The Bus Rapid Transit (BRT) Project

an introduction

At the heart of our vision of a rapid transportation network for the city of Amman, a flexible and fully-integrated public transportation system that provides rapid, safe, and highly reliable service shall soon exist. The concept revolves around large-capacity buses that operate on dedicated tracks to provide a high level of serviceability. The buses shall travel at intervals of no longer than 3 minutes to and from modern fully-integrated terminals.

Amman’s BRT will be the centerpiece of a fully-integrated and hierarchical public transport network. For instance, a citizen requiring traveling from her/his place of residence to the workplace may require more than one intermediary (means) of transportation. In addition to designing a fast bus system, the need for a wider network of other specific intermediaries such as regular buses or smaller vehicles is needed to complete the network. This auxiliary network aims to get passengers to the nearest fast bus station in the fastest time possible, which will reduce the waiting time and provide a seamlessly smooth and convenient service.

International Studies

Did you know

  • · نظام الباص السريع سوف يوفر 85 مليو ن كيلومتر من المسافات المقطوعة بالمركبات الخاصة و 12 مليون كيلومتر من المسافات المقطوعة بالتكسي مما سوف يخفف من الازدحامات المرورية

  • · كل حافلة من نظام الباص السريع تستطيع استيعاب حوالي 150 راكب او ما يعادل 110 مركبات خاصة باعتبار 1.4 شخص للمركبة وهو المعدل الحالي في عمان

  • · ان فترة الانتظار بين الحافلة والاخرى في نظام الباص السريع لن تتجاوز 90 ثانية خلال اوقات الذروة

  • · 4000 شجرة اصيلة (تتطلب سقاية وعناية اقل من الاشجار المستوردة) سيتم زراعتها على الجزر الوسطية التي تفصل مسارب الباص السريع من مسارب المركبات على المحور الاول (صويلح – المحطة)

  • · أن آلية الوصول لمحطات نظام الباص السريع ستكون من خلال جسور أو أنفاق أو ممرات مشاة محكومة بإشارات ضوئية

where do you want to go?

  1. . تتكون شبكة الباص السريع من ثلاث محاور يبلغ طولها 32كم

  2. . تم تطوير خطة التشغيل لتقديم خدمات مناسبة لفئات المستخدمين المختلفة

    • خدمة اكسبرس (بدون توقف) بين الوجهات الرئيسية مثل المحطة والجامعة الأردنية وصويلح والمدينة الرياضية والمهاجرين
    • خدمة سريعة (توقف عند محطات رئيسية فقط)
    • خدمة أساسية (توقف على جميع المحطات)
  3. من المتوقع أن يكون هناك حافلة بالدقيقة على محور الجامعة الأردنية خلال الفترة الصباحية

  4. . ساعات التشغيل

    • الأحد – الخميس 6 صباحا حتى 1 مساء
    • الجمعة 6 صباحا حتى 12 مساء
    • السبت 6 صباحا حتى 12 مساء